The Aesthetic of Poetic Art in Al-Hamasa al-Shajariya (Abbasid Poets as a Model)
DOI:
https://doi.org/10.31185/wjfh.Vol21.Iss1/Pt1.840Keywords:
art, aesthetics, enthusiasm, Ibn al-Shajri, poetry, Abbasid.Abstract
Al-Hamasa al-Shajariya is considered one of the significant sources of Arabic poetry, encompassing four literary eras: the Pre-Islamic, Islamic, Umayyad, and a substantial portion of the Abbasid period. Ibn al-Shajari carefully selected a wide array of poetic texts, following the example of Abu Tammam and Al-Buhturi, without significant deviation from their methodologies. The anthology includes the works of 365 named poets, in addition to anonymous contributors, and comprises 944 individual poetic pieces.
The primary motivation behind Ibn al-Shajari's compilation of this anthology was the tradition of emulation among leading poets and literati. Many of them compiled collections of selected poetry and named them Hamasa (Enthusiasms), as Al-Buhturi did in homage to his mentor, Abu Tammam Al-Tai. Following this tradition, the Khalidi brothers created their own anthology, Al-Ashbah wa Al-Naza'ir (Parallels and Counterparts). Inspired by these efforts, Ibn al-Shajari produced his own Hamasa.
The poets of Hamasa employed a variety of sensory imagery (visual, auditory, tactile, chromatic, and gustatory), leaving a profound impact on readers. They also utilized aesthetic structural elements within their texts to captivate the audience, such as repetitive, formative, and dramatic patterns.
Downloads
References
المصادر:
أمين ابراهيم. الصورة الفنية في شعر علي الجارم . القاهرة : دار قباء ، 2000م.
ابن خلكان. وفيات الاعيان وانباء ابناء اهل الزمان. تحقيق. احسان عباس. بيروت : دار صادر، 1972م.
أبو الأصبع، صالح. الحركة الشعرية في فلسطين المحتلة. بيروت : المؤسسة العربية للدراسات والنشر،1979م.
اسماعيل، عز الدين. الشعر العربي المعاصر قضاياه وظواهره الفنية والمعنوية. القاهرة : دار الفكر العربي (د.ت).
بن أبي الأصبع، عبد العظيم. تحرير التحبير في صناعة الشعر والنثر وبيان اعجاز القرآن، تحقيق. حنفي محمد شرق. مصر،1963م.
بن الأنباري، عبد الرحمن بن محمد . نزهة الالباء في طبقات الادباء، تحقيق. ابراهيم السامرائي. بغداد :مكتبة المنار،1985م.
بن الذهبي، الحافظ ابو عبد الله. سيرة اعلام النبلاء. بيروت: مؤسسة الرسالة، 1985م.
بن الشجري، هبة الله . الحماسة الشجرية، تحقيق. عبد المعين الملوحي. دمشق : منشورات وزارة الثقافة،1970م.
الجرجاني، عبد القادر. أسرار البلاغة ، تحقيق. محمد شاكر. القاهرة: مطبعة المدني ، 1991م.
الحموي، ياقوت. معجم الأدباء، تحقيق. احسان عباس. بيرت: دار الغرب الاسلامي،1993م.
خلف، نسرين عبد الرضا، الهاشمي، شاكر عجيل (2022)، الصورة الشعرية عند باسم فرات، مجلة واسط للعلوم الإنسانية، 18(4)، 775. https://doi.org/10.31185/wjfh.Vol18.Iss
الدار قطني، أبو الحسن. المؤتلف والمختلف، تحقيق. احمد عبد الستار. بيروت : دار الغرب الاسلامي،1986م.
ريد، هوبرت. تربية التذوق الفني، ترجمة . يوسف ميخائيل. دمشق : دار الشؤون الثقافية العامة ،1987م.
الزبيدي، مرشد. بناء القصيدة الفني في النقد العربي القديم والمعاصر. بغداد : دار الشؤون الثقافية العامة،1994م.
السيوطي، جلال الدين. بغية الوعاء في طبقات اللغويين والنحاة، تحقيق. محمد ابو الفضل. مصر: مطبعة عيسى الحلبي،1964.
شكري غالي. شعرنا الحديث إلى أين. بيروت: دار الشروق ،1991م.
الغنيم، ابراهيم عبد الرحمن. الصورة الفنية في الشعر العربي. القاهرة : الشركة العربية للتوزيع والطباعة والنشر،1996م.
غنيم، كمال احمد. الأدب العربي المعاصر: أوراق في الأدب والنقد ، ط3(غزة: الرابطة الأدبية، 2005م.
الفراهيدي، الخليل بن أحمد. العين . تحقيق. مهدي المخزومي. بيروت : دار الكتب العلمية،2003م.
فورار، محمد. بنية القصيدة العربية في الجاهلية والإسلام" رسالة دكتوراه". قسطنطينة - الجزائر: جامعة منتوري، 2006م.
كبابة، وحيد صبحي. الصورة الفنية في شعر الطائيين. دمشق : منشورات اتحاد الكتاب العرب،1999م.
ماتيسن، أ. ف. اليوت الشاعر الناقد ، ترجمة. احسان عباس. بيروت : المكتبة العصرية،1965م.
الموسوي، الميرزا محمد باقر. روضات الجنان في احوال العلماء والسادات. طهران : المطبعة الحيدرية،1390ه.
موسى، بشرى صالح. الصورة الفنية في النقد العربي الحديث. بيروت : المركز الثقافي العربي ،1994م.
نافع، عبد الفتاح. الصورة في شعر بشار بن برد. دمشق: دار الفكر ،1983م.
الوطواط، جمال الدين. غرر الخصائص الواضحة وعرر النقائض الفاضحة ، تحقيق. ابراهيم شمس الدين، ط1. بيروت : دار الكتب العلمية ، 2008م.
اليافي، نعيم. أوهاج الحداثة دراسة في القصيدة العربية الحديثة. دمشق : منشورات اتحاد الكتاب العرب ،1993م.
يوسف مراد. مبادئ علم النفس العام. مصر: دار المعارف ،1948م.
يونيه، هنري " ثنائية الأجناس الفنية"، ترجمة. معين جعفر محمد، مجلة الثقافة الاجنبية ، العدد الثالث ،1997م.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 م.م. احمد جبار دويل الخفاجي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.