The role of social media sites "Tik Tok" in digital advertising, a field study on a sample of TikTok users in Thi qar Governorate
DOI:
https://doi.org/10.31185/wjfh.Vol21.Iss1/Pt1.813Keywords:
social media, Tik Tok, digital advertising, BrandAbstract
The research aims to identify the role of social media sites "Tik Tok" in digital advertising on a sample of TikTok users in Thi Qar Governorate, as well as to identify how advertisements affect the purchasing decisions of TikTok users and explore the factors that motivate them to interact with the brand. Thus, the survey approach was relied upon and the research tool represented by the questionnaire was used. Through this, a sample of respondents consisting of (100 respondents from Thi qar Governorate) was tested. Thus, the research reached the following results: The results showed that the majority of respondents, at a rate of (58%), were females, and the largest age group of the research sample was (18-24 years). This indicates that TikTok is very popular among young people, and that 46% of respondents prefer to cooperate with influencers. Thus, we conclude that influencers on TikTok have become new directors of digital advertisements, as they design content that attracts audiences more effectively than traditional advertisements, because their role goes beyond promoting services to become innovative content makers who determine market trends. These findings highlight that TikTok provides a powerful and effective platform for advertising, especially since it benefits from collaboration with influencers to create engaging and interactive creative content that increases audience engagement with brands.
Downloads
References
ريان عابد واسماء بن ناصر (2021 م ) : تأثير تطبيق تيك توك على سلوك المراهقين دراسة ميدانية بثانوية هواري بومدين بومهرة احمد – ولاية قالمة ، رسالة ماجستير ، جامعة 8 ماي 1945 قالمة ، الجزائر ، 2021م .
- خليفي عائشة (2019 م) : الاعلان الالكتروني وتأثيره على السلوك الاستهلاكي لمستخدمي الانترنيت دراسة ميدانية ، رسالة ماجستير ، جامعة 8 ماي 1945 قالمة ، الجزائر.
- خلف كريم كيوش (2024م) :اندماج اعلانات موضوعات المرأة في اعلانات التوعية الصحية عبر الوسائط المتعددة دراسة تحليلة لإعلانات وزارة الصحة العراقية ،مجلة لارك ، واسط ، مج16،ع.د 2،ج12 https://doi.org/10.31185/lark.Vol1.Iss16.3488. .
- شيماء عز الدين زكي جمعة (2023 م ) : التسويق الاجتماعي عبر المحتوى الذي ينتجه مستخدمو التيك توك في مصر ، المجلة العربية لبحوث الاعلام و الاتصال ، ع. 41 ، مصر .
- شريف نافع (2019 م) : استخدام المؤثرين على مواقع التواصل الاجتماعي في الحملات الاعلانية ، المجلة العلمية لبحوث الصحافة ، ع.د 18.
- ليلى علي جمعه (2022م ) : اعتماد الجمهور على مواقع التواصل الاجتماعي في اوقات الازمات أزمة سعر صرف الدولارأنموذجاً ، مجلة لارك ، واسط ، 47 (4) . https://doi.org/10.31185/lark.Vol4.Iss47.2436.
- محمد عبيدات واخرون (1999 م) : منهجية البحث العلمي القواعد والمراحل والتطبيقات ، ط2 ، دار وائل ، عمان .
- مهدي مرابط ، احلام قشي واخرون (2019 م) : الترويج الاعلاني عبر مواقع التواصل الاجتماعي دراسة تحليلية على حسابات اوديعة على الانستغرام والفيس بوك واليوتيوب ، رسالة ماجستير ، جامعة 8 ماي 1945 قالمة ، الجزائر .
- مها محمد فتحي ( 2021 م ) : تأثير تعرض الشباب لفيديوهات Tik Tok عبر هواتفهم الذكية على ادراكهم للقيم الاجتماعية في المجتمع ، المجلة المصرية لبحوث الراي العام ، مج 20 ، ع.د 3 ، ج1، مصر.
- نوال النقبي (2021 م) : فعالية مواقع التواصل الاجتماعي في التوعية بقضايا الذكاء الاصطناعي لدى الجمهور الاماراتي دراسة ميدانية ، مؤتمرالعلمي الدولي السادس والعشرين (الاعلام الرقمي والاعلام التقليدي : مسارات للتكامل والمنافسة ) .
- Abi Nubli A. & Teguh W.(2023) : The Influence of Social Media Marketing on Consumer Brand Engagement (Adidas Study on Tiktok Application in Bandung City), Quantitative Economics and Management Studies (QEMS) ISSN: 2722-6247 (online) Vol. 4 No. 6 .
- Anggi S. Wiwarottami , Rendra .W (2023): The role of Tiktok as content marketing to maintain brand engagement, Commicast, Vol. 4, No. 3.
- Hoang C, Long and others(2022) : The Impact of TikTok Advertising on Young People's Online Shopping Behavior during the Covid-19 Pandemic , International Journal of Smart Business and Technology , Vol.10, No.1.
- Moch A. Maulana , Novi S. Sandyawati (2023): USING TIKTOK SOCIAL MEDIA AS A MARKETING PROMOTION MEDIA IN ONLINE BUSINESS, Vol.3 Issue.4.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 م.م رحاب جواد كاظم دهيرش

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.