Education from the Perspective of Lady Fatimah al-Zahra (Peace Be Upon Her)

Authors

  • Dr. .Mohammad Sadeghi, Faculty Member, Ma'suma University, Qom, Iran
  • Dr. Faezeh Arkan , Faculty Member, Ma'suma University, Qom, Iran
  • Dr. Mohammad Amin Dasoumi , Faculty Member, Ma'suma University, Qom, Iran

DOI:

https://doi.org/10.31185/wjfh.Vol20.Iss4/Pt2.821

Keywords:

Education, Lady Fatimah al-Zahra, The Role of Ethics in Life.

Abstract

This article discusses the importance of education in the life of Lady Fatimah al-Zahra (Peace Be Upon Her) and draws upon the perspectives of thinkers in this field. Within this framework, the objectives of education, the fundamentals of upbringing, educational principles, and the dimensions of education (moral, religious, social, and political) were presented. The methods of education, including the expression of philosophy and the effects of actions, the introduction of role models, encouragement, and punishment, were also explored. Additionally, the factors influencing education and the obstacles to education were examined.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ابن أبي الحديد، عز الدين (656هـ) شرح نهج البلاغة، دار إحياء الكتب العربية، 1378هـ؛ ابن شعبة، حراني حسن بن علي (القرن الرابع)، تحف العقول عن آل الرسول، قم، منشورات اسلامية، ١٤٠٤هـ؛ ابن شهر آشوب، محمد بن علي (ت 588هـ) مناقب آل أبي طالب، بحث مجموعة من أساتذة النجف الأشرف ، النجف الأشرف المکتبة الحيدرية 1376هـ؛ ابن طاووس علي بن موسى (٦٦٤هـ)، الطرائف في معرفة أديان الطوائف، قم، مطبعة الخيام، ١٣٩٩هـ؛ نفسه، فلاح السائل، قم، مكتب الاعلام الاسلامی ؛ ابن طیفور احمد بن ابي طاهر (٣٨٠هـ)، بلاغة النساء، قم، مكتبة بصيرتی ؛ ابن فهد حلي احمد بن محمد (٨٤١هـ) عدة الداعى و نجاح الساعی ، تحقيق لاحمد موحدي قمي، قم، مكتبة وجداني؛ أبو نعيم الأصفهاني أحمد بن عبد الله (ت 430هـ)، حلية الأولياء وطبقات الاصفیاء، بيروت، دار إحياء التراث العربي، 1421هـ؛ أحمد بن حنبل، الشيباني (ت 241هـ)، مسند أحمد بن حنبل، بيروت، دار سادر؛ الاربلي، علي بن عيسى (ت 693هـ)، کشف الغمة في معرفة الأئمة، بيروت، دار الاضواء ، 1405هـ؛ الاسكافي، محمد بن عبد الله (ت 220هـ)، المعیار والموازنة في فضائل الإمام أمير المؤمنين علي بن أبي طالب، بحث لمحمد باقر المحمودي 1402هـ؛ الامام الخميني السيد روح الله الموسوي. (١٤٠٩هـ)، صحیفة الامام، مؤسسة تحرير ونشر آثار الامام الخميني، ١٣٧٨؛ أميني، إبراهيم، تربیت ، قم، بوستان كتاب، 2006؛ باقري خسرو، نظرة جديدة إلى التربية، الإسلامية، طهران ، المنشورات المدرسة، ١٣٨٥؛ البحراني السيد هاشم الحسيني (١١٠٧هـ)، البرهان في تفسير القرآن، طهران، مؤسسة البعثة، ١٤١٦هـ. البحراني الأصفهاني عبد الله بن نور الله (القرن الثاني عشر) عوالم العلوم والمعارف والأحوال، قم، مؤسسة الإمام المهدي، ١٤٢٥هـ؛ بناري علي همت، التربیة موسوعة الثقافة الفاطمية ، مجلد الثالث ، قم، منشورات معهد أبحاث الثقافة والفكر الإسلامي 1392 ه ؛ جوهري صري، أحمد بن عبد العزيز (ت 323هـ)، بحث السقيفة وفدك تحقیق محمد هادي أميني، بيروت، شرکة الكتبي ت 1413هـ الحر العاملي، محمد بن الحسن (ت 1104هـ) مصادر الشيعة بحث رباني، الشيرازي، بيروت، إحياء الحديث العربي: ١٤٠٣هـ، الحويزي عبد العلي بن جمعة (ت ١١١٢هـ) تفسير نور الثقلين، بحث سيد هاشم رسولي، محلاتي قم، منشورات إسماعيلية، ١٤١٢هـ ؛ غزاز قمي. ، علي بن محمد (ت ٤٠٠هـ)، كفاية الأثر في النص على الأئمة الاثني عشر، قم، منشورات بيدار، ١٤٠١هـ، خواجة نصیر الطوسي محمد بن محمد، د. (1981) اخلاق ناصری ، تهران ؛ دورانت ویلیام جیمز ، تاريخ الحضارة، ترجمة أحمد آرام وآخرون، شركة طهران للنشر العلمي والثقافي، 1380؛ راوندي السيد فضل الله بن علي (ت ٥٧١هـ)، تحقيقات النوادر للسيد رضا علي العسكري، قم، منشورات دار الحديث، ١٣٧٧؛ رجبي محمود الأنثروبولوجيا، قم، معهد الامام الخميني للتربية والبحوث، 2006؛ شاذان، قمي شاذان بن جبريل (ت 660هـ) الفضائل، النجف الأشرف المطبعة الحيدرية، 1381؛ شريعتمداري، علي، مبادئ وفلسفة التعليم والتدريب، طهران، منشورات أمير كبير ١٣٦٤؛ نفسه ، التربية الإسلامية والتدريب، طهران، منشورات أمير كبير، 2004؛ شعاري نجاد علي أكبر، علم النفس رشد، طهران، منشورات المعلومات 2008؛ شكوهي، غلام حسين، أصول التربية ومبادئها، مشهد، منشورات آستان قدس رضوي، ١٣٧٠؛ الشيخ الاسلامي، السيد حسين، مسند فاطمة الزهراء، قم، المكتب الدعوي الاسلامي، ١٤١٩هـ؛ الصالحي، الشامي محمد بن يوسف (942هـ)، سبيل الهدى والرشاد في سيرة خير العباد، تحقيق عادل، أحمد علي محمد، بيروت، دار الكتاب العلمية، 1414هـ؛ الصدوق محمد بن علي (381هـ)، الامالي، قم، مؤسسة البعث، 1417هـ؛ نفسه ، الخصال، قم، نشرات اسلامية، ١٤٠٣هـ؛ نفسه، علل الشرایع ، بحث السيد محمد صادق بحر العلوم، مكتبة النجف الأشرف الحيدرية، 1385هـ؛ الطباطبائي، السيد محمد حسين (ت) ١٤٠٢هـ)، الميزان في تفسير القرآن، قم، نشر، اسلامي ١٤١٧هـ؛ الطبرسي، أحمد بن علي. (ت560هـ)، الاحتجاج، بحث السيد محمد باقر، خرسان النجف الأشرف دار النعمان 1386هـ؛ الطبرسي حسن بن فضل (ت 554هـ) مكارم الأخلاق، الشريف الرضي 1392هـ؛ الطبري، الإمامی محمد بن جرير (ت ٥ق)، دلايل الإمامة، قم، مؤسسة البعث، ١٤١٣هـ؛ الطوسي محمد بن حسن (ت 460هـ)، الامالي ، البحث لمعهد البعثة، قم دار الثقافة، 1414هـ؛ نفسه ، التبيان في تفسير القرآن، مكتب الاعلام الاسلامی ، ١٤٠٩هـ؛ نفسه، مصباح المتهجد، بيروت، مؤسسة فقه الشيعة، 1411هـ. الغزالي، محمد بن محمد. .(م ۵۰۵ق.) ، احياء علوم الدين دار الفكر؛ فیض کاشانی ، محسن (ت ١٠٩١هـ)، محجة البيضاء في تهديب الاحياء، قم، دار النشر الاسلامي، ١٤١٥هـ؛ قائمي، علي، في مدرسة فاطمة، منشورات الأميري قندوزي؛ سليمان بن إبراهيم. (1294هـ)، ينابيع المودة لذوي القربى ، بحث السيد علي جمال أشرف الحسيني، دار الأسواء 1416هـ؛ قيومي، جواد، صحیفة الزهراء، قم، النشر الاسلامي، ١٣٧٣؛ الكتاب المقدس، ترجمة فضل خان، همداني وليم جلين هنري، ميرتان طهران، منشورات اساتير ١٣٨٠؛ كجوري محمد باقر (1313هـ)، الخصائص الفاطمية تحقيق السيد علي جمال أشرف الشريف الرازي، 1380؛ الكليني، محمد بن يعقوب (ت 329هـ) الكافي، طهران دار الكتب الإسلامية، 1363؛ الكوفي، محمد بن سليمان ، مناقب الامام امير المؤمنين علي بن ابي طالب، تحقيق محمد باقر المحمودي، قم، إحياء الثقافة الإسلامية 1412هـ؛ كومبز ، فيليب، أزمة التعليم العالمية، ترجمة حسن صفاري ، طهران، اليونسكو، 1970؛ الليثي الواسطي علي بن محمد (القرن ٦م) عيون الحكم والمواعظ تحقيق حسين حسني، قم، دار الحديث للنشر ١٣٧٦؛ متقي هندي علي (975هـ)، كنز العمال فى سنن الاقوال و الافعال ، صفوة السقا لمعهد الرسالة، 1409هـ؛ المجلسي، محمد باقر. بحارالانوار ، بیروت ، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق؛ المحدث القمي، عباس (ت ١٣٥٩هـ) بيروت الأنوار البهية في تواريخ الحجج الإلهية، قم، نشر الإسلامي، ١٤١٧هـ؛ المحدث نوري ميرزا (ت 1320هـ)، مستدرك الوسائل، مؤسسة بيروت آل البيت، لاحياء التراث ، 1408هـ؛ المرعشي النجفي، سيد شهاب الدين (ت ١٤١١هـ)، شرح احقاق الحق، قم، مكتبة المرعشي النجفي؛ مصباح يزدي، محمد تقي ، كوب من زلال كوثر ، تحقیق محمد باقر حيدري ، قم، منشورات معهد الامام الخميني للتربية والبحوث، 2013؛ ، مطهري، مرتضى (١٣٥٨م)، مجموعة آثار الاستاذ شهيد مطهري، طهران، دار صدرا للنشر، ١٣٧٧م؛ المغربی قاضي نعمان بن محمد التميمي (ت 363هـ) دعائم الإسلام تحقيق آصف، فايزي، القاهرة، دار المعارف، 1383هـ؛ نصري، عبد الله، أسس الأنثروبولوجيا في القرآن، معهد طهران الثقافي للمعرفة والفكر، معاصر، 1379؛ نهج البلاغة للإمام علي بن أبي طالب، الشريف الراضي، بيروت، دار المعرفة، ١٤١٢هـ؛ هوارد، اوز من، الأسس الفلسفية للتعليم والتدريب، ترجمة جماعة من المترجمين، قم، منشورات معهد الامام الخميني للتربية والبحوث، ١٣٧٩؛ هيثمي علي بن أبي بكر م. 807هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد ، بيروت، دار الكتب العلمية، 1408هـ.

Downloads

Published

2024-10-01

Issue

Section

Proceedings of the Scientific Conference (Lady Fatima Al-Zahra Conference) - in cooperation with Wasit University

How to Cite

.Mohammad Sadeghi, D. ., Faezeh Arkan, D. ., & Mohammad Amin Dasoumi, D. . (2024). Education from the Perspective of Lady Fatimah al-Zahra (Peace Be Upon Her). مجلة واسط للعلوم الانسانية, 20(4/Pt2). https://doi.org/10.31185/wjfh.Vol20.Iss4/Pt2.821